Czy świat układów wydechowych zmienia się równie dynamicznie jak inne elementy nowoczesnych samochodów? Układ wydechowy jest elementem, którego nie widać na zewnątrz tak więc trudno zauważyć następujące zmiany. Łatwo zobaczyć jak z roku na rozk zmienia się karoseria oraz wnętrze auta. W przypadku tłumików i innych elementów układu informacja o nich dociera do nas najczęściej wtedy kiedy coś nie działa tak jak powinno. Kiedyś układ wydechowy to była rura odprowadzająca spaliny na zewnątrz. W tej chwili to nowoczesny układ doskonale tłumiący hałas i redukujący szkodliwe substancje w spalinach. Pomagają to osiągnąć specjalnie ukształtowane przegrody wewnątrz tłumików, natomiast szkodliwe związki redukowane są przez katalizator wbudowany blisko kolektora wydechowego. Czy układ wydechowy jest trwały? Ciężko powiedzieć ponieważ jego trwałość zależy głównie od eksploatacji samochodu. Częsty rozruch czy jazda sportowa ma duży wpływ na szybsze zużywanie się elementów. - wtedy spaliny mają wysoką temperaturę i szybciej następuje przepalenie tłumika. Średnio układ wydechowy powinien wytrzymać minimum 50 tys. km. Odradza się generalnie spwanie tłumików – kiedyś z braku części zamiennych stosowano tę metodę – dzisiaj raczej nie - spawanie to naprawa tymczasowa, pomoże na krótko, ale problemu nie rozwiąże. Najlepiej wymienić cały tłumik, lub jego fragment na nowy. Ważne: przy wymianie należy dokładnie dobrać układ wydechowy do danego modelu i tak zmontować całość, aby połączenie było elastyczne. Rozpoznanie czy nasz tłumik wymaga naprawy jest dosyć proste – zwiększony hałas oraz silniejszy niż zwykle zapach spalin to dwa podstawowe symptomy niesprawnego układu wydechowego.
--------------------
zobacz także: Wydechowe układy sportowe