Układ wydechowy naszego samochodu to już nie tylko rury i tłumiki tak jak to było dawniej. Teraz to także kolektor, katalizatory,  filtr cząstek stałych, sonda lambda, a czasami nawet sterowanie komputerowe całością.

Oczywiście wszystko zależy od marki auta. Nie wszędzie montowane są wyżej wspomniane elementy.

  • Tłumik to urządzenie, które całkowicie lub częściowo pochłania hałas czyli drgania fal akustycznych.
  • Kolektor wydechowy – zamontowany bezpośrednio do bloku silnika. Odpowiedzialny jest za gromadzenie gazów spalinowych wychodzących z cylindrów silnika. W kolektorze może być także umieszczona sonda lambda odpowiedzialna za badanie składu spalin.  Na podstawie jej sygnału komputer steruje dawką paliwa tak, by skład spalin był jak najbardziej zbliżony do optymalnego.
  • Katalizator – urządzenie neutralizujące spaliny wydostające się z układu wydechowego do atmosfery. Dzięki katalizatorowi obecne w spalinach związki trujące ulegają różnym reakcjom chemicznym, na przykład dopalaniu. Po takim zabiegu ulatniają się z rury wydechowej jako związki obojętne.

--------------------------

zobacz także: Co to jest i jak działa filtr cząstek stałych